Moje doświadcznie pokazuje, że niektóre narzędzia metodyczne, stosowane u dorosłych, mogą dać niezwykłe efekty również u dzieci. Dziś będzie o tym, co z coachingu (a więc z technik rozwoju osobistego dla osób dojrzałych) można wykorzystać w pracy indywidualnej i grupowej z dzieciakami.

Gdy kończymy jakiś projekt, kończy się półrocze, jakiś etap lub chcemy podsumować dotychczasową pracę, możemy zastosować metodę STOP – START – KONTYNUUJ.

W najprostszej wersji dzielimy kartkę na 3 części: wiersze lub kolumny (choć 3 koła też są spotykane) i zastanawiamy się:

START – Co powinienem zacząć robić, żeby osiągać lepsze wyniki? Co postanawiam wprowadzić do swojego działania?

STOP – Co powinienem przestać robić? Jakiego zachowania się oduczyć? Z czego zrezygnować? Co wstrzymać?

KONTYNUUJ – Co powinienem robić tak, jak dotychczas (lub z lekką modyfikacją?) Co się sprawdza? Co przynosi dobre efekty?

Dla dorosłych ta metoda jest przyjazna i zrozumiała. Okazuje się, że dla dzieci – także.

Już 8-latki wypełniają tę planszę, podając konkretne wnioski. Moi Odyseusze (uczestnicy programu Odyseja Umysłu) doszli po konkursie do wniosku, że trzeba przestać się kłócić, zacząć pisać scenariusz przedstawienia wcześniej i kontynuować współpracę (o ile ona była). 10-latki radzą sobie zupełnie bez problemów ze START – STOP – KONTYNUUJ. Wystarczyło odpowiednie wprowadzenie do dyskusji i każde z nich miało swoje przemyślenia.

Stosuję tę metodę również w pracy tutora, a więc w indywidualnej pracy z dziećmi. Po skończonym semestrze lub po wywiadówce proszę o wypełnienie planszy, czasem naprowadzam, zawsze doprecyzowuję. Dzieciaki mogą to rysować, pisać – jak im wygodniej. Fajnie, jak taką planszę mogą powiesić w domu, w widocznym miejscu. Jeden z moich podopiecznych narysował komiks z poszczególnymi działaniami:

START: zapisywać w czasie lekcji temat i co zadane

STOP: przeklinać i popisywać się wiedzą z zakresu seksu

KONTYNUUJ: nadal omijać tych „najgorszych rozrabiaków w szkole” i trzymać wysoki poziom z matmy i anglika.

 

Świetna metoda pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi!

Maja Lose