Od kiedy pracuję z dziećmi i dorosłymi za pomocą CYKLU KOLBA, pomysły na zajęcia nasuwają mi się nawet po obejrzeniu 4-minutowego filmu.
Poniżej jedna z propozycji na zajęcia z dziećmi, oparta na 4-minutowym filmie „Jak naprawić miasta”. Poznaj artystę, który naprawia budynki za pomocą LEGO (!)

 

Opisałam ten pomysł na facebooku Umiejętności Przyszłości i spotkał się z ciepłym odbiorem, zostawiam go więc również na blogu, by łatwo go było znaleźć.

Pomysł na zajęcia jest zaledwie bazą – możecie go rozkręcić w wielu różnych kierunkach.
Być może zainspiruje do wykorzystania filmu na innych zajęciach?

JAK NAPRAWIĆ MIASTO?

 

1# Rozkręćmy się rozmową (po trenersku: dyskusja wprowadzająca do tematu)

📌 Zaczynamy dyskusją i luźnymi pytaniami:

👉 Kiedy miasto jest uważane za ładne, a kiedy za brzydkie?
👉 Od kogo to zależy, czy miasta są ładne czy brzydkie?
👉 Jakie, Waszym zdaniem, jest to, w którym mieszkamy?

2# Obejrzyjmy krótki film (w cyklu Kolba: doświadczenie)

📌 Zobaczmy zatem krótki film „Jak naprawić miasta” o Janie Vormannie, który robi to za pomocą za pomocą LEGO 🙂

👉 pokazujemy film z Arte.tv https://www.arte.tv/pl/videos/086962-010-A/jak-naprawic-miasta-za-pomoca-lego/
(trwa 4 minuty z polskimi napisami, można je dzieciom czytać, można też na lekcji języka obcego pokazać inne napisy lub z nich zrezygnować)

3# Zbierzmy wrażenia! (w cyklu Kolba: refleksja)

📌 Po obejrzeniu filmu zbieramy wrażenia metodą ZWI (Zalety – Wady – Interesujące):

👉 Jakie zalety mają działania artysty?
👉 Jakie wady mają działania artysty?
👉 Co było dla Was interesujące w tym filmie i w pracy Jana?

Jeśli jest taka potrzeba, możemy ponownie obejrzeć z dziećmi/młodzieżą ten film.

 

4# Wygenerujmy pomysły! (w cyklu Kolba: wymiana wiedzy)

📌 Teraz odkrywamy 7-8 plansz, które zostały wcześniej powieszone w sali. Na 3 z nich są już zapisane pytania. Na kolejnych dzieci lub młodzież mogą dopisać swoje pytania (np. to, co wydało się im interesujące).

Wpisane pytania:

👉 Jeśli założymy (a to jest bardzo prawdopodobne), że efekty pracy Jana i jego fanów znikają po kilku dniach – czy nadal warto to robić? Dlaczego tak? Dlaczego nie?
👉 Co można zrobić, by naprawiać ludzkie więzi? Jakie macie pomysły?
👉 Jakie inne działania można podejmować, by poprawić wygląd miast? Na przykład naszego miasta?
👉 Jako opcja dodatkowa: można poszukać podpowiedzi w internecie:) lub/i sprawdzić, kto w Polsce naprawił już swoje miasto za pomocą LEGO – sprawdźcie na stronie DISPATCHWORK.INFO

📌 Każdy może popracować przy planszy, przy której chce. W dowolnym momencie można zmienić planszę lub stworzyć własną. Można też usiąść i popatrzeć na prace pozostałych osób. I pomyśleć:) To praca inspirowana metodologią Open Space Technology
📌 Podsumowujemy pracę prosząc o przeczytanie, co jest na planszach.

 

5# Wyciągnijmy wnioski! (w cyklu Kolba: praktyka)

📌 Pytamy:

👉 Jakie wnioski, przemyślenia lub pytania nasuwają się po dzisiejszej pracy?
👉 Jaki wpływ mają pojedynczy ludzie lub małe grupy na wygląd miast/szkoły/podwórka?
👉 Co konkretnie każde z Was może zrobić, by nasze miasto/szkoła/podwórko wyglądało lepiej?
👉 Niech każdy zrobi jedną małą rzecz dla naszego miasta/szkoły/podwórka i pochwalimy się tym za dwa tygodnie, OK? Zapiszecie na kartce, jaką rzecz zrobicie i wrzucicie do koszyka?

📌 Dodatkowa opcja: Dla chętnych, którzy lubią pomyśleć dłużej i wnioski przychodzą do nich później, jest czas na zastanowienie i/lub opcja dobrowolnej pracy (pisemnej lub plastycznej).

📌 Po jakimś czasie, na przykład za 2 tygodnie, zadajemy ponownie pytanie:

👉 Jakie wnioski, przemyślenia lub pytania nasuwają się po zajęciach o naprawianiu miast za pomocą LEGO?
👉 Kto wykonał swoje zadanie w ramach naprawiania miasta/szkoły/podwórka?

Dacie znać, co o tym myślicie?

A może ktoś już prowadzi podobne zajęcia i da znać, jak idzie? 🙂
Maja