Zdaję sobie sprawę z tego, jak kuszące jest wykorzystanie bajki dla dzieci, by móc wreszcie zrobić coś w domu lub do pracy. Żartowałam kiedyś ze znajomą okulistką, która powiedziała „Nie wiem, jak ludzie wychowywali dzieci, kiedy nie było telewizorów. Przecież czasem nie ma innego wyjścia, żeby cokolwiek zrobić!”

A jednak oglądam filmy z dziećmi, siedząc koło nich, bez poczucia, że marnuję czas, w którym mogłabym zrobić coś innego. Lubię filmy dla dzieci i kiedy prowadzę Filmotekę Umiejętności Przyszłości, oglądam czasem jakiś film kolejny raz. Po raz pierwszy: sama lub z moimi dziećmi, a potem: jeszcze kilka razy podczas warsztatów.

Jeśli jeszcze tego nie robicie, może spojrzycie na oglądanie filmów wspólnie z dziećmi ze świeżej perspektywy? 🙂

 

 

Dlaczego warto oglądać filmy z dziećmi?

 

1# Kontrola

Nie bójmy się tego słowa. Obowiązkiem rodziców jest sprawowanie kontroli. W tym przypadku to kontrola nad tym, co ogląda dziecko i nad jego samopoczuciem.

Znam mamę, która najpierw sama ogląda każdy film, a dopiero potem pokazuje go córce, gdyż córka bardzo mocno przeżywa niektóre sceny, nawet takie, które nie są straszne czy smutne.

Jeśli nie zdecydujemy się na to rozwiązanie, oglądajmy filmy jednocześnie z dziećmi. Gdy dzieci są małe i boją się jakiejś sceny, możemy je przytulić, wyjaśnić lub zatrzymać film /wyjść z kina. Możemy też uznać, że jakiś film jest nieodpowiedni i przerwać jego oglądanie. W ten sposób kontrolujemy treści, które chłonie syn lub córka.

 

2# Wspólne przeżycia

Nic tak nie zbliża do siebie, jak wspólne przeżycia. Wiecie: piosenki, które wspólnie znamy, żarty, które nas kiedyś rozśmieszyły i bohaterowie, którzy nas wzruszają. Jeśli dzieci oglądają swoje bajki i filmy, a my – rodzice swoje, to nie dziwmy się, że nie mamy wspólnych tematów do rozmowy i jedyne, co nas ewentualnie łączy to lekcje, które trzeba odrobić.

 

3# Jak pięknie się (jednak) różnimy

Oglądając wspólnie filmy możemy się dowiedzieć o sobie bardzo ciekawych rzeczy. Jednemu dziecku film się nie podoba, a drugie jest zachwycone. Dlaczego tak jest? Jedni oglądają filmy w milczeniu, inni nie mogą się powstrzymać od komentowania. Dla jednych „Merida waleczna” jest o naprawianiu swoich błędów, dla innych o uzdrawianiu relacji rodzinnych, a dla jeszcze innych o dziewczynie, która umie strzelać z łuku lepiej niż chłopcy. Przecież to fascynujące!

 

 

4# Rozrywka

Współcześni producenci filmowi dbają o to, by filmy dla dzieci podobały się również dorosłym. Pierwsi, którzy świadomie przygotowali film pod dzieci i pod dorosłych jednocześnie to najprawdopodobniej producenci Shreka. I choć zdarzało mi się być zniesmaczoną niewybrednym dowcipem (którego dzieci nie rozumiały), to jednak większość bajek jest tworzona dla dwóch kategorii wiekowych. Myślę, że dobrym i na szczęście niejedynym  przykładem jest bajka „W głowie się nie mieści”.

 

5# Uczę się swojego dziecka

Wspólne doświadczenia, a przecież oglądanie filmów razem z dziećmi jest takim wspólnym doświadczeniem, pomaga nam też zobaczyć dzieci w innym świetle. Co je wzrusza? Co je złości? Co je dotyka, a co bawi? Dzięki wspólnemu oglądaniu bajek na Filmotece wiem, że jeden chłopiec uważa ludzkość za niszczycieli ziemi i sądzi, że planecie byłoby lżej, gdyby ludzie wyginęli (!). Inna dziewczynka ma w sobie tak dużo empatii, że płakała podczas oglądania „Mustanga z Dzikiej Doliny” – ważniejsze dla niej było cierpienie konia niż ludzi.

 

Oglądanie filmów to jednak wejście w inny świat niż codzienność. Czemu nie zobaczyć w tym świecie swojego dziecka?

 

Czy oglądanie filmów
może wspierać rozwój dziecka?

 

Jest takie powiedzenie: „dorośli uczą się przez doświadczenie, a dzieci przez naśladownictwo”. Nie zgadzam się z tym zdaniem. Uważam, że wszyscy uczymy się przez doświadczenie i wszyscy uczymy się przez naśladownictwo.

Oglądanie filmu to doświadczenie. Będzie uczyło lepiej, gdy je przeanalizujemy i wyciągniemy z niego wnioski. Wiem, że nie wszystkie dzieci lubią omawiać film po jego obejrzeniu i szanuję to. Większość jednak to lubi i nie tylko opowiada o swoich wrażeniach, ale samodzielnie się zastanawia nad zachowaniami bohaterów i tym, co ważne lub trudne.

Czytelnikom tego bloga nie muszę pisać, że nie wszystkie filmy są odpowiednie dla dzieci i że czas spędzony przed ekranem powinien być limitowany. Skupmy się więc na tym, jak wykorzystać ten wspólnie spędzony czas.

 

Jakie filmy oglądać?

 

Na warsztatach Filmoteki Umiejętności Przyszłości łączymy każdy film z konkretną kompetencją niezbędną w XXI wieku. Zajrzyjcie do naszych wpisów z kategorii WARSZTATY, by zobaczyć, jakie warsztaty już za nami i jakie polecamy filmy, by omówione z dzieckiem rozwijały jego świadomość, wiedzę i umiejętności.

Dodatkowo zapraszam do mojego wpisu na blogu IMOMO Twórcze Myślenie w Praktyce po filmowe propozycje rozwijające kreatywność.

Maja